Toen ik werd geboren bestond er radio en TV. Wij hadden Nederland 1, 2 en 3 en in den beginnen ook nog alleen in zwart/wit. Mijn vader las de Volkskrant, mijn moeder de Libelle en wij de Donald Duck. Mocht men al wat willen publiceren over verzekeren op radio, TV of in de krant (ik kan mij niet herinneren ooit iets over verzekeren te hebben gelezen in de Donald Duck) dan was dat voor de verzekeraars van toen prima bij te houden.

Tegenwoordig hebben we veeeeeeeeeeeeeeeel meer televisiezenders en hebben we ook nog internet en niet te vergeten Social Media. Wil je als verzekeraar een beetje bijhouden wat er allemaal over je verteld, getweet en geliked wordt, moet je alerts aanmaken, fora volgen en jezelf ook zichtbaar maken op het World Wide Web. Een fulltime job bij veel bedrijven.

Het nadeel van al die media is dat iedereen alles maar kan “roepen” en om de een of andere rede de rest van de wereld dat dan ook meteen aanneemt als “de waarheid”.

Verzekeraars hebben over het algemeen geen best imago, dus als iemand op een forum schreeuwt dat hij geen uitkering heeft gekregen voor het een of ander, dan is dat natuurlijk be-la-che-lijk! Dat die “schreeuwer” toevallig is vergeten zijn premie te betalen staat er uiteraard niet bij.
De brave burger zet zijn ervaring, gepaard met al zijn emotie op het web; zijn waarheid en zijn goed recht. Maar als verzekeraar heb je dan meteen wel een probleem. Want hoe ga je zo’n misverstand nou weer recht breien? Soms heb je als bedrijf mazzel; dan is er een andere brave burger, zonder emotie, die het voor je opneemt omdat hij of zij wel een goede ervaring met je heeft. Soms moet je het maar zo laten, want er tegenin gaan kan je soms meer schaden dan goed doen. Heel soms, als het echt te gek is, dan gaan wij, Proteq Dier & Zorg ook het web op om een misverstand op te lossen. Vandaag wil ik dan ook meteen maar van de gelegenheid gebruik maken om een veel gemaakte misvatting uit de weg te ruimen.

Wat wij veel horen is dat klanten een verzekering afsluiten voor hun huisdier en na een paar jaar tot de conclusie komen dat ze de premie “er niet uit halen”. Ze zijn in die periode niet of nauwelijks bij de dierenarts geweest en hebben dus minder dierenartskosten gemaakt (en bij ons gedeclareerd) dan dat ze aan premie hebben betaald. Voor veel mensen is dit dan een rede om de verzekering toch maar stop te zetten. Ik vraag mij dan alleen wel af; zouden deze mensen, na vele jaren premie betaald te hebben, hun woonverzekering dan ook maar op zeggen? Ze hebben tenslotte al die jaren geen brand gehad? Of zouden ze hun autoverzekering opzeggen na 10, 15, of 20 schadevrije jaren? En hoe zit het met de levensverzekering, gekoppeld aan een hypotheek? We hopen allemaal gezond te blijven en heel oud te worden, maar als we na gemiddeld 30 jaar premie betalen nog leven, dan is dat allemaal “weggegooid geld” waar we zoveel leuke dingen mee hadden kunnen doen. Dit vinden we allemaal heel normaal, maar bij een huisdierenverzekering moet de premie terugverdiend worden, anders is het niet rendabel.

Laatst kreeg ik een linkje door met een filmpje van een TV uitzending van een gerenommeerd consumentenprogramma. Ze hadden een item over huisdierenverzekeringen; een mooi item, op zich prima. Ware het niet dat de “expert” aan tafel aan het einde van de uitzending de opmerking maakte dat je ook zelf kunt sparen voor de eventuele dierenartskosten. Mocht je huisdier dan al die tijd niets mankeren, dan is het geld tenminste niet “weg”.

verzeker uw huisdier

Vol verbazing zitten wij, echte experts, naar zo’n uitzending te kijken. Wat deze “expert” zegt is wel waar, maar alleen als het huisdier pas na jaren wat overkomt. Wat nou als je net aangeschafte pup aangereden wordt, iets giftigs van straat eet of toch een ernstige puppyziekte blijkt te hebben?? Hondeneigenaren kunnen beamen dat jonge pups kwetsbaar zijn en het helemaal niet ondenkbaar is dat zoiets gebeurd. Dan sta je daar bij de dierenarts, met net 2 maanden spaartegoed op je rekening. Ik denk niet dat de dierenarts het daar voor doet.

En ook de verleiding om wat anders van het geld te kopen wordt met de jaren groter; het geld blijft immers altijd binnen handbereik. Meer dan eens hebben we de verhalen gehoord van mensen die jarenlang een potje met geld hadden gevuld voor hun huisdier. En omdat het altijd goed is gegaan met hun diertje, dachten ze dat het niet zo erg zou zijn om een beetje geld te gebruiken om de auto te repareren of de kapotte wasmachine te vervangen. Tot Poekie een week later uit het dakraam viel en het potje inmiddels al wat leger bleek dan gedacht…

Ik had liever gehad dat deze “expert” had verteld dat het bij een huisdierenverzekering net zo werkt als bij een ander schadeverzekering. Je verzekert een risico, als het dier ziek wordt is het gedekt, wordt hij dat niet dan is het geld voor de verzekeraar die het zal gebruiken om de rekening te betalen van die hond die wel (ernstig) ziek is geworden, geopereerd is of een week bij de specialist in de opname is geweest. Maar je weet dan wel zeker dat als het jou overkomt, dat je in ieder geval je dier de zorg kan geven die hij nodig heeft. Die zekerheid geeft een spaarpot je (zeker in de eerste jaren) niet.

Helaas zijn het dus niet alleen de geëmotioneerde brave burgers die misverstanden over huisdierenverzekeringen de wereld in helpen.